onsdag 5 februari 2014

Tygtryck

Idag förvandlades arbetsbordet hos SkalaMinimal till ett tyckbord.
Har tryckt bla rött madrassvarstyg, kommer i webbutiken när det är fixerat.

Metoden jag använder heter silkscreen-tryck. Det är samma metod som bla Jobs textiltryck utanför Leksand använder. I en ram med tät nylonväv gör man ett mönster med hjälp av ett original, en fotoemultion och en UV-lampa. När man väl har ramen så kan man trycka. Det gör man med hjälp av en rakel som man drar över ramen och pressar ner färgen på tyget.
Jag har förminskat gamla svenska tapeter som ofta var tryckta med block eller schabloner. När man trycker med silkscreenram så blir det en härlig skiftning i färgen pga att man lyfter ramen. Precis som gamla blocktryckta och schablontryckta tapeter.
Samma ramar trycker jag tyger med. Det klassiska svenska madrassvarstyget har jag också förminskat och sedan många år tryckt på tyg.
Nu ska jag leta rätt på ljusblått tyg så det blir blått madrassvarstyg också.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar