lördag 13 september 2014

Renovering av Lundbyskåp

Det kom e-post från Magnus som är 16 år.
Här är Magnus berättelse om renovering och inredning av dockskåp modell Lundby.
Tack Magnus för din fina berättelse och bilder.

Det var efter en intervju på tv:n med en miniatyrist som jag kollade efter ett eget dockskåp att göra om. Länk till intervjun

Jag hittade ett halvtaskigt Lundby småland 80/90-tal med undervåning (skala 1:18). Det följde även med en del möbler som gav mig en bra grund att utgå ifrån.
Jag har alltid varit pysslig av mig och gillar både design och inredning så att få göra ett eget litet hus verkade väldigt roligt.

Nu har jag hållit på med dockskåpet i drygt 3 år, haft vissa perioder då jag varit väldigt insatt och vissa då jag knappt rört nånting. Har gjort en del möbler själv, mycket dekorationer, lampor, mat mm, samt köpt en del på tradera. Har hämtat mycket från diverse miniatyr guider osv.


Sovrummet fick röda tapetrester, till sängen sydde jag nytt täcke, hittade nattduksbord & sminkbord på tradera, gjorde en hylla för mindre förvaring, ett damur blev väggklocka.


På sängen ligger en broderad kudde, en filt samt en fårull klippt från gammalt sko-foder.


Vardagsrummet är i glada färger. En kopia av vår tv gjordes i miniatyr med bytbar bild, broderad kudde, matta klippt ur frotehandduk, egensydda överdrag till de tidigare blommiga lundby fåtöljerna. I skålarna finns chips (torkade chillifrön) och popcorn (lufttorkande lera).


Köket fick rutigt golv och vita väggar. Ett ljust rum med mycket köksbelysning. Ovanför köksbordet hänger en fotogenlampa (gjord utifrån Eva Malmstens: dockskåp & miniatyrer).



Lundby badrumsmöblerna har jag satt fast direkt på väggen (hade tidigare varsin liten vägg), handfat+spegel målades vit (brun innan). Även gjort handdukstork, krokar, schampon mm.


Gillestugan fick en stor nätlampa, lädersoffa+fåtölj, öppen spis mm. En platt sten fick bli ostbricka med hjälp av fimolera.


Den öppna spisen är en omgjord lundby öppen spis. Gjorde den högre och äggkartong fick bli tegelstenar. Hästen köpte jag på en hobbyaffär som jag sedan rundat till och målat som en dalahäst.


Dessa gjorde jag till gillestugan.



Sovrum, Vardagsrum. Kök, Matsal, Badrum, Barnrum & Gillestuga/kombinerad hall. Har fortfarande många idéer och mycket kvar innan huset är ”klart”.


/Magnus N.L


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar