söndag 5 juni 2022

Hur jag gjorde lantköket

Agnetas lantkök.

Lantköket är byggt i en gammal sockerlåda. Lådan var målad turkos när jag fick den. Så den var redan "förstörd". Jag sågade ut ena sidan och la en plastskiva ovanpå.

Min Morfar fotograferade mycket under tidigt 1900-tal. Min mamma och jag scannade in hans bilder innan vi lämnade albumen till Nordiska Museets bildarkiv. Många av bilderna var inomhusbilder. Bland annat fanns det bilder på kök. De inspirerade mig till att bygga lantköket. 

Bilderna på väggen i köket föreställer min Mormor & Morfar, deras bröllopsbild och en bild från deras sommarhus Soliden utanför Falun.

Fönstret sitter på en vägg en bit in i lådan så man kan öppna fönstret och "titta ut". Alla väggarna är klädda med pappskivor innan jag målade/tapetserade.
Ena pelargonen på fönsterbrädan är mitt tappra försök att göra en pelargon, inte min grej att göra blommor. Den andra pelargonen har Barbro Wingård gjort. Gardinen är en spets som sitter på en böjd ståltråd som jag målat vit.
Bordet är prototypen till ett bord jag sålde som byggsats. Jag sågade underredet på min figursåg. Byggsatsen hade lasersågat underrede. På bordet ligger en receptbok. Jag hittade fina mönster i ett reklamblad för kakel och klädde en färdigköpt bok. På bordet ligger en duk som jag ritat och sedan tryckt med silkscreenteknik. Kakorna är gjorda i polymerlera av mig. Soffan och stolarna har jag byggt. I soffan ligger en virkad kudde inköpt på Stockholms Minimatyrmässa, Mini Fancy Gods.
Hyllan på väggen gjorde jag 5 st av. Bonaden ovanför hyllan är klippt ur en veckotidning. Tapeten har jag tryckt med silkscreentryck.
Vedhämtaren har jag flätat av papper, veden är från min ligusterhäck.
Köksskåpet och bänken har jag byggt. Klart att överskåpet ska vara öppet så man ser porslinet som står därinne. Murstocken och spisen kan du läsa om längre ner.
Porslinet är köpt. Grytlapparna har min Mor virkat. Kroklisten är en trälist med mässingsspikar. Burkarna på väggen, kaffekvarnen och kaffekannan på spiskanten har jag köpt på Tradera, de är gjorda i polymerlera. Tror hon som sålde dem kallade sig Dockskåpsmäster. Kaklet är ett kakelpapper som är inköpt från EuroMinis som inte finns längre. På diskbänken har jag klistrat självhäftande plast som ser ut som sten.
Den skurande dockan har min vän Barbro Wingård gjort.
I hinken finns "vatten". Vattnet är solid water som är färgat av nagellack. Likaså pölarna som hon skurar.
Golvet är tunna furulister. Framför spisen ett golv gjort av äggkartongslock.
Allt i köket har jag försökt göra så det ser slitet och lite smusigt ut. Jag gillar att göra miljöer där det hänt saker.
 
Här väntas det besök med kaffe och kakor. Kaffet är kokat och det är framdukat. Sylten ska bara ställas undan i skafferiet. Disken ska diskas. Men oj, en av burkarna gick i kras och måste torkas upp. Undrar om hon hinner diska innan finbesöket kommer.

Till skafferiet kommer man genom en dörr till höger i lantköket, det är gjort i samma låda.
I skafferiet finns det mycket. En härlig blandning av inköpt och tillverkat.
Golvet är äggkartongslock, klippta, klistrade, målade och fogade med spackel.
Hyllorna är gjorda av furulister. Konsolerna är klippta med hjälp av gersaxen som är bra verktyg att klippa trälister till hyllor, golv, fönsterfoder, golvsocklar, tavelramar mm.
Förklädet är sytt av mig. Sopborsten är gjord av borsten  från en pensel limmade på en träplatta. Jag limmade först och klippte sedan av borsten från penseln när limmet torkat.
Burkarna är inköpta på Tradera. Brödkakorna är mitt försök. mjölken i kannan, skålen med fruktkompott burkarna med inlagda saker blev till när jag hade kurser i att använda vattenprodukterna som jag sålde tidigare. Korgarna har jag flätat av pappersremsor och sedan målat. Äpplena och potatisen är också ett av mina försök att använda polymerlera.
"Höganäskruset" har jag köpt av Minimalen ett krukmakeri på Gotland. Det är gjort efter alla konstens regler i lera inte utskrivet i plast som många gör idag. Den stora krukan kom till när jag hade kursen "slita göra gammalt"

Murstocken är gjort i torroasis. Torroasis smular väldigt när man jobbar med den men när den är målad så har det rätt struktur för en murstock. Sen har jag också bättrat på med spackel och strukturfärg. Den är gjord i flera delar. Spiskåpan är en del, sidstycket en del och nedre delen är en. De är monterade på pappskivor. En skiva i bakkant där har jag gjort "tegelstenar" av äggkartongslock innan jag målade. På vänster sida sitter också en pappskiva med vitmålade "tegelstenar". Den vetter mot soffan och matbordet. Vedspisen är inköpt, tyvärr finns den inte att köpa längre. Kastrullocken är papperstallrikar med en liten bit tandpetare som handtag och målade med kopparfärg.
 
Frågor på det?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar