onsdag 1 juni 2022

SkalaMinimal 25 år

Nu firar vi att det är 25 år sedan Skala Minimal startade. 

25% rabatt i nätbutiken, skriv koden Skala25. Gäller 2 juni-6 juni 2022. Passa på att handla det där som du gått och tänkt på ett tag. Dessutom de första 50 som handlar med rabattkoden får en liten present.

Snabbhistorik: För ca 25 år sedan byggde jag och min son ett dockskåp och möbler i papplådor, bara på skoj. Grannen mittemot hade just köpt ett dockskåp. Vi hittade varandra och började pyssla tillsammans. Vi gick på Stockholms miniatyrmässa, en av de första. Det verkade vara en härlig hobby. Tanken väcktes att starta ett företag. Vi ville sälja det vi tillverkade och även sälja material för hobbyn samt lära oss hur man driver företag. Så vi startade Skala Minimal. Vi ställde ut på mässor och hade en hemsida. Så småningom öppnade vi en nätbutik. Grannen fick annat att göra i livet och lämnade företaget, vi är fortfarande goda vänner. Jag slutade mitt andra jobb. Jag började ha kurser i miniatyrbygge. Företaget expanderade och flyttade till en lokal i Grimsta. Där fanns Skala Minimal till 2017, då vi flyttade till Malmköping. Vi hittade en lokal centralt i Malmköping där vi nu har butik, nätbutik, miniatyrpysselträffar, kurser mm. /Agneta

Lite nostalgibilder från vår produktion, ej i kronologisk ordning. 

 Kökssoffan stolarna och bordet var de första möblerna jag tillverkade i skala 1:12.
Det blev även en kökssoffa i skala 1:18

Efterssom jag hade utbildning i silkscreentryck så ville jag ju använda det till miniatyrer. Jag ritade av gamla tapeter förminskade mönstret och tillverkade tryckramar. Det blev en hel del handtryckta tapeter och tyger genom åren.

Så småningom tillkom skänken. Grundmodellen till de första skänkarna jag byggde stod i vår sommarstuga utanför Falun.



Efter en kurs i ådringsteknik så provade jag på att göra möbler med imitationsmålning.
Här en byrå med "marmorskiva".

De här stolarna blev till i början av 00-talet. Jag hade opererat foten och satt i rullstol.
Stolsbenen gjorde jag med modellkniv och sandpapper.

Kökssoffan, bordet och stolarna gjorde jag i flera färger. I början var det stoppad sits på dem. Senare gjorde jag dem enbart med träsits. Även stödpinnarna är olika på mina äldre och nyare stolar. De äldre är runda och sitter som på bilden ovan. Bilden nedan visar en senare modell med platta pinnar som sitter som ett H.
 

På denna bild syns slagbordet Morfar. Bordet som jag ritade av stod hemma hos min morfar i Falun.

Ett av tygerna jag tryckte med silkscreenteknik var madrassvarstyg. De tryckte jag i flera färger och även i två storleksvarianter.

En hylla i träimitationsmålning.  Originalhyllan i skala 1:1 stod på Fagerhults Gård i Fagerhult.

Provade på att tillverka öppna spisar. Den här modellen finns det endast två exemplar av.

Jag byggde några klädskåp som jag dekormålade.
 
Den andra modellen av kökssoffa som jag byggt.

Agnetas pall. Originalet är en liten pall som följt mig hela livet.
 
 
 
 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar